Integracja Sensoryczna - Gabinet Terapii

Idź do spisu treści

Menu główne

Integracja Sensoryczna

Oferta

Terapia integracji sensorycznej (SI) to zajęcia, których celem jest poprawa funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego odpowiedzialnego za odbiór i przetwarzania bodźców zmysłowych (sensorycznych). Metoda została odkryta w Stanach Zjednoczonych  na początku lat 60-tych XX wieku i od tego czasu jest rozwijana, znajduje też coraz więcej zwolenników doceniających jej pozytywny wpływ na rozwój dziecka. Twórcą integracji sensorycznej jest A. Jean Ayres, terapeutka zajęciowa.

Terapia integracji sensorycznej przez dzieci odbierana jest jako zabawa. Terapeuta prowadzący zajecia pracuje z dzieckiem w określony sposób, dostarczajac odpowiednich bodźców do ośrodkowego układu nerwowego. Poprzez odpowiednie, celowe pobudzanie i wyciszanie układu nerwowego oraz poddawanie stymulacji określonych zmysłów
terapeuta poprawia funkcjonowanie układu sensorycznego dziecka.

Zachowania, które mogą wskazywać na zaburzenia integracjio sensorycznej:

- nadmierna ruchliwość
- upodobanie do  skakania z wysokości, skakania po meblach
- brak wyczucia i delikatnośći przy okazywaniu uczuć
(np. zbyt mocne przytulanie się)
- trudności w uczeniu się jazdy na rowerze
- niechęć do obcinania włosów, paznokci oraz innych zabiegów pielęgnacyjnych
- opóźniony rozwój mowy
- trudności z koncentracją
- niechęć do zabaw manualnych (wycinanie, rysowanie, kolorowanie)
- chodzenie na palcach
- upodobanie do przepychania/ ciągnięcia innych osób lub przedmiotów
- mylenie podobnych liter (p
b d, l t ł)
- niechcęć do zabaw ruchowych z rówieśnikami
- trudności na rytmice lub na zajęciach gimnastycznych, tanecznych
- nieuzasadnione agresywne zachowania wobec otoczenia
- skłonność do przesadnej reakcji na otoczenie
- trudności z zasypianiem

Zajęcia odbywają się w specjalnie do tego przygotowanej Sali, wyposażonej w nowoczesny sprzęt i atrakcyjne dla dzieci zabawki. Wiele ćwiczeń odbywa się na huśtawkach terapeutycznych, które dostarczają stymulacji w ruchu liniowym lub rotacyjnym oraz wymagają odpowiednich reakcji adaptacyjnych organizmu. Dodatkowo dziecko wykonuje różne ćwiczenia ruchowe, doświadcza zadań wszystkimi zmysłami (stymulacja słuchowa, węchowa, proprioceptywna) i uczy się prawidłowo organizować te informacje.

 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego